№ 1 (15) – 2021 

INFORMATION AND ANALYTICAL ASPECT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF ROCKET-ARTILLERY WEAPONS SPECIALISTS IN THE REALITIES OF THE DOUBLE PARADIGM OF HIGHER MILITARY EDUCATION

 

https://doi.org/10.37129/2313-7509.2021.15.241-256
 
завантаження  V. Chepkii, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor
  
завантаження  O. Sergieiev, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor
  
завантаження  V. Skachkov, Doctor of Technical Sciences, Professor
завантаження  O. Yefymchykov, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor
завантаження  V. Nabok, Cand. of Military Sciences, Senior Research Scientist
завантаження  O. Yelchaninov, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor
 
 

Cite in the List of bibliographic references (DSTU 8302:2015)

Чепкій В. В., Сергєєв О. Ю., Скачков В. В., Єфимчиков О. М., Набок В. К., Єльчанінов О. Д. Інформаційно-аналітичний аспект професійної компетентності фахівців ракетно-артилерійського озброєння в реаліях подвійної парадигми вищої військової освіти. Збірник наукових праць Військової академії (м. Одеса). 2021. Вип. 1(15). С. 241-256. https://doi.org/10.37129/2313-7509.2021.15.241-256 

 

Abstract

Based on the priority of informational and analytical activities in the system of training specialist of rocket and artillery armament (RAA), the problem of the development of information and analytical competence (IAC) of cadets in the realities of the bi-paradigm model of the Higher Military Education Institution (HMEI) was investigated. An informal syncretic construction of the IAK development with a core of peculiar interaction components is declared. The information-analytical conceptualization of this core is displayed by the subject-knowledge and project conversion. The announced circumstances determined the purpose of the study, actualized the task of concretizing and adaptively objectifying the tools for pedagogical management of the process of developing information and analytical competencies of a RAA specialist. The effectiveness of the target setting is provided by a complex of pedagogical conditions and a number of subtasks, which include technological, technical, scientific and pedagogical, content-methodological and organizational aspects. In the context of the target result, the multidimensional core in the design of the IAK development is formed according to a three-degree non-hierarchical scheme of component interaction. With such visualization, the development of information and analytical competence of each cadet at the HMEI is presented as a process of qualitative and quantitative changes in the structural (instrumental, performance, managerial, diagnostic) and functional (motivational-value, cognitive, operational-technological, evaluative-reflexive) components of interaction. The operational and practical component of the process of forming information and analytical competence at the HMEI is presented by the methodology in applications to the field of "Electrical Engineering", which was integrated into the educational process and implemented at the stages of orientation, specification and coordination. The method of consistent implementation of the conditions of pedagogical management contributes to the balanced development of differential and integral cognitive styles of perceptions of the cadet.

Keywords

information and analytical competence, bi-paradigm model, syncretic construction, non-hierarchical core, structural and functional components.
 

List of bibliographic references

  1. Про вищу освіту: Закон України від від 01.07.р. № 1556-VII. Редакція від 23.04.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення 24.04.2021).
  2. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: схвал. Указом Президента України від 25.06.р. №344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (дата звернення 23.04.2021).
  3. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / Укладачі: Добко Т. та ін.; за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015.с.
  4. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка для першого (бакалаврського) рівня освіти»: наказ Міністерства освіти і науки України від 20.06.р. № 867. Київ, 2019. 16 с.
  5. Осмоловская И. М. О парадигмах в образовании.Инновации в образовании. Москва, 2007. №7.С.20-29.
  6. Деникин А. В., Гаврикова С. А. Парадигмы современного образования.Мир образования – образование в мире. Москва, 2012. № 1. С. 51-55.
  7. Чепкій В. В., Скачков В. В., Єфимчиков О. М., ВолковС. Л. Моделі організації та розвитку пізнавальної самостійності курсантів в умовах подвійної парадигми вищої військової освіти. Зб. наук. пр. Військової академії (м. Одеса). Одеса, 2015. Вип.(1). С. 151-159.
  8. Теорія та практика самостійної роботи у вищому військовому навчальному закладі: навч.-метод. посібник / В. В. Чепкій, В. В. Скачков, О. М. Єфимчиков та ін.; за заг. ред. В. В. Чепкого. – Одеса: Військова академія, 2017. 388с.
  9. ЗимняяИ. A. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования.Высшее образование сегодня. Москва, 2003.5. С. 34-44.
  10. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. URL: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm (дата обращения: 20.02.2016).
  11. Чепкій В. В., Скачков В. В., Єфимчиков О. М., Павлович В. І. Бі-парадигмальна модель розвитку самостійної пізнавальної діяльності в умовах дворівневої системи вищої військової освіти. Спільні дії військових формувань держави: проблеми та перспективи: матеріали Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції (Одеса, 10-11 вересня 2015). Одеса, 2015.155-160.
  12. Тихомиров Ю. А. Теория компетенций. Москва, 2001.с.
  13. Маслій О. М. Система професійної підготовки майбутніх офіцерів ракетно-артилерійського озброєння у вищих військових навчальних закладах: теоретичний і методичний аспекти: монографія. Хмельницький: ФОП: Мельник А. А., 2019.с.
  14. Омельченко И. В. Развитие информационно-аналитической компетентности будущего офицера в условиях смешанного обучения информатике: автореф. дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2011. 28 с.
  15. Трофименко А. Е. Развитие информационно-аналитической компетенции студентов в вузе: автореф. дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2012. 24 с.
  16. Петренко Л. Содержание информационно-аналитической компетентности руководителя профессионально-технического учебного заведении.Открытое и дистанционное образование. Київ, 2014. №1(53). С. 88–93.
  17. Субботенко О. А., Ильина И. В. Педагогическая модель формирования информационно-аналитической компетентности у обучающихся в ведомственном вузе.Ученые записки: электронный научный журнал Курского государственного университета, 2017. № 2 (42). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=29821345 (датаобращения: 28.05.2018).
  18. 18.Маслій О. М. Теоретичні і методичні основи професійної підготовки майбутніх офіцерів ракетно-артилерійського озброєння у вищих військових навчальних закладах: дис. … док. пед. наук: 13.00.04 / Хмельницька гум.-пед. акад. МОН України, Хмельницький,2020.с.
  19. Каменев К. В., Мовчан И. Н. Структура информационной компетентности. Гуманитарные научные исследования. 2015. № 7. Ч.1. URL: https://human.snauka.ru/2015/07/11937 (дата обращения: 12.04.2021).
  20. ЧепкійВ. В., ГулякО. В., СкачковВ. В., ЄфимчиковО. М., СергєєвО. Ю., ЄльчаніновО. Д. Проектно-орієнтована технологія в організації самостійної роботи за бі-парадигмальної моделі розвитку професійної компетентності військового фахівця. Зб. наук. праць Військової академії (м. Одеса). Одеса, 2020. Вип. 1(13). ч.II. C.168-186. DOI: http://doi.org/ 10.37129/2313-7509.2019.12.1.5-18.
  21. Національний освітній глосарій: вища освіта. URL:http://ihed.org.ua/images/doc/04_2016_glossariy_Visha_osvita_2014_tempusoffice.pdf.
  22. Черных И.В. Моделирование электротехнических устройств в MATLAB, SimPowerSystems и Simulink. Москва: ДМК Пресс; Санкт-Петербург: Питер, 2008. 288с.
  23. Краснопрошина А. А., Репникова Н. Б., ИльченкоА. А. Современный анализ систем управления с применением MATLAB, Simulink, ControlSistem: учеб. пособие. Київ, 2000.с.
  24. Таранчук В. Б.Основные функции систем компьютерной алгебры. Минск: БГУ, 2013. 59
  25. Мейен С. В., Шрейдер Ю. А.Методологические аспекты теории классификации. Вопросы философии. Москва, 1976.12.С.67-79.
  26. Клопов А.В. Концептуализация модели мониторинга качества профессиональной подготовки офицеров в вузах силовых ведомств.Мир образования – образование в мире. Москва, 2012. № 1. С. 197-204.

 

References

  1. About higher education: Law of Ukraine № 1556-VII (2014, July 1, Editorial dated: 2021, April 23). Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (Last accessed: 24.02.2021) [in Ukrainian].
  2. National strategy for the development of education in Ukraine for the period up to 2021: approval. Decree of the President of Ukraine №344 / 2013. (2013, June 25). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (Last accessed: 23.04.2021) [in Ukrainian].
  3. Kalashnikova, S.,& Lugovoi, V. (Eds.) (2015) Rozvytok systemy zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity v Ukrayini: informatsiyno-analitychnyy ohlyad [Development of the System for Quality Assurance of Higher Education in Ukraine: Information and Analytical Review]. Kyiv: National Research Center "Priority" Pabl. [in Ukrainian].
  4. Standartvyshchoyiosvityzaspetsialnistyu 141 «Elektroenerhetyka, elektrotekhnikataelektromekhanikadlyapershoho (bakalavrskoho) rivnyaosvity» [Standard of higher education in the specialty 141 "Electricity, electrical engineering and electromechanics for the first (bachelor) level of education"]: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 867 (2019, June 20). Kyiv, 2019 [in Ukrainian].
  5. Osmolovskaya, I.M. (2007). O paradigmakh v obrazovanii [On paradigms in education]. Innovation in Education, 7, 20-29 [in Russian].
  6. Denikin, A. V., & Gavrikova, S. A. (2012) Paradigmysovremennogoobrazovaniya [Paradigms of modern education]. The World of Education is Education in the World, 1, 51-55 [in Russian].
  7. Chepkii,V. V., Skachkov,V. V., Yefymchykov,O. M., & Volkov,S. L. (2015). Modeli orhanizatsiyi ta rozvytku piznavalnoyi samostiynosti kursantiv v umovakh podviynoyi paradyhmy vyshchoyi viyskovoyi osvity [Models of organization and development of cognitive independence of cadets in a dual paradigm of higher military education]. Collection of scientific works of Odesa Military Academy, 1(1), 151-159 [in Ukrainian].
  8. Chepkii,. V. (Ed.), Skachkov,. V., Yefymchykov,. M., Maslii,. M., Nabok,. K., & Popovych,. I. (2017). Teoriyatapraktykasamostiynoyirobotyuvyshchomuviyskovomunavchalnomuzakladi [Theory and practice of independent work in a higher military educational institution]. Odesa: Military Academy Pabl. [in Ukrainian].
  9. Zimnyaya, I. A. (2003). Klyuchevyye kompetentsii – novaya paradigma rezultata obrazovaniya [Key competencies - a new paradigm of educational outcomes]. Higher Education Today. 5, 34-44 [in Russian].
  10. Khutorskoy, A. V. Klyuchevyye kompetentsii i obrazovatelnyye standarty [Key competencies and educational standards]. Retrieved from: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm (Last accessed: 20.02.2016) [in Russian].
  11. Chepkii, V.V., Skachkov, V.V., Yefymchykov, O.M., & Pavlovych, V.I. (2015). Bi-paradyhmalna model rozvytku samostiynoyi piznavalnoyi diyalnosti v umovakh dvorivnevoyi systemy vyshchoyi viyskovoyi osvity [Bi-paradigmatic model of development of independent cognitive activity in the conditions of two-level system of higher military education]. Spilni diyi viyskovykh formuvan derzhavy: problemy ta perspektyvy, materialy Druhoyi Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi, 10-11 veresnya 2015. [Joint actions of military formations of the state: problems and prospects,Proceedings of the of the Second All-Ukrainian scientific-practical conference, September 10-11, 2015].155-160). Odesa [in Ukrainian].
  12. Tikhomirov,Yu. A. (2001). Teoriya kompetentsiy [Competencetheory]. Moscow [inRussian].
  13. Maslii,O.M. (2019) Systema profesiynoyi pidhotovky maybutnikh ofitseriv raketno-artyleriyskoho ozbroyennya u vyshchykh viyskovykh navchalnykh zakladakh: teoretychnyy i metodychnyy aspekty: monohrafiya[The system of professional training of future officers of missile and artillery armament in higher military educational institutions: theoretical and methodological aspects: monograph]. Khmelnytsky: FOP: Melnyk A.A. Pabl. [in Ukrainian].
  14. Omelchenko, I.V. (2011) Razvitiye informatsionno-analiticheskoy kompetentnosti budushchego ofitsera v usloviyakh smeshannogo obucheniya informatike [The development of information and analytical competence of the future officer in the context of blended learning in computer science]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Chelyabinsk [in Russian].
  15. Trofimenko, A.Ye. (2012) Razvitiye informatsionno-analiticheskoy kompetentsii studentov v vuze [Development of information and analytical competence of students at the university]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Chelyabinsk [in Russian].
  16. Petrenko, L. (2014) Soderzhaniye informatsionno-analiticheskoy kompetentnosti rukovoditelya professionalno-tekhnicheskogo uchebnogo zavedenii [Content of information and analytical competence of the head of a vocational and technical educational institution]. Otkrytoye i distantsionnoye obrazovaniye. Kií̈v, 1(53), 88-93 [in Russian].
  17. Subbotenko, O.A., Ilina, I.V. (2017) Pedagogicheskaya model formirovaniya informatsionno-analiticheskoy kompetentnosti u obuchayushchikhsya v vedomstvennom vuze [A pedagogical model of the formation of information and analytical competence among students at a departmental university]. Uchenyye zapiski: elektronnyy nauchnyy zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta, 2(42). Retrieved from: https://elibrary.ru/item.asp?id=29821345 (Last accessed: 28.05.2018) [in Russian].
  18. Maslii, O.M. (2020) Teoretychni i metodychni osnovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh ofitseriv raketno-artyleriyskoho ozbroyennya u vyshchykh viyskovykh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodical bases of professional training of future officers of rocket and artillery armament in higher military educational institutions]. (Doctor’s thesis). Khmelnitsky humanitarian and pedagogical academy of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Khmelnitsky [in Ukrainian].
  19. Kamenev, K.V., & Movchan, I.N. (2015) Struktura informatsionnoy kompetentnosti [The structure of information competence]. Humanities Research, 7. Part 1. Retrieved from: https://human.snauka.ru/2015/07/11937 (Last accessed: 12.04.2021) [in Russian].
  20. Chepkii,V. V., Hulyak,O. V., Skachkov,V. V., Yefymchykov,O. M., Serhieiev,O. Yu., & Yelchaninov,O. D. (2020). Proektno-oriyentovana tekhnolohiya v orhanizatsiyi samostiynoyi roboty za bi-paradyhmalnoyi modeli rozvytku profesiynoyi kompetentnosti viyskovoho fakhivtsya [Project-oriented technology in the organization of independent work on a bi-paradigmatic model of professional competence of a military specialist]. Collection of scientific works of Odesa Military Academy, 1(13), part II, 168-186. DOI: http://doi.org/ 10.37129/2313-7509.2019.12.1.5-18 [in Ukrainian].
  21. Natsionalnyi osvitnii hlosarii: vyshcha osvita [National Education Glossary: Higher Education]. Retrieved from: http://ihed.org.ua/images/doc/04_2016_glossariy_Visha_osvita_2014_tempusoffice.pdf.[in Ukrainian].
  22. Chernykh, I.V. (2008). Modelirovaniye elektrotekhnicheskikh ustroystv v MATLAB, SimPowerSystems i Simulink [Simulation of electrical devices in MATLAB, SimPowerSystems and Simulink]. Moscow: DMK Press Pabl.; St. Petersburg: Peter Pabl. [in Russian].
  23. Krasnoproshina, A.A., Repnikova, N.B., & Ilchenko, A.A. (2000). Sovremennyy analiz sistem upravleniya s primeneniyem MATLAB, Simulink, Control Sistem [Modern analysis of control systems using MATLAB, Simulink, Control Sistem].Kiev [in Russian].
  24. Taranchuk, V.B. (2013). Osnovnyye funktsii sistem kompyuternoy algebry [The main functions of computer algebra systems]. Minsk: BGUPabl. [in Russian].
  25. Meijen, S. V., & Shreider, Yu. A. (1976). Metodologicheskiye aspekty teorii klassifikatsii [Methodological aspects of the theory of classification]. Philosophy questions, 12. 67-79 [in Russian].
  26. Klopov, A.V. (2012). Kontseptualizatsiya modeli monitoringa kachestva professionalnoy podgotovki ofitserov v vuzakh silovykh vedomstv [Conceptualization of the model for monitoring the quality of professional training of officers in the universities of power departments]. The World of Education is Education in the World, 1. 197-204 [in Russian].

 

 
Copyright 2014 15.241-256 (eng) А. Розроблено ІОЦ ВА
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free